måndag 1 november 2010

Måndag varje vecka..

Jag har ju glömt att uppdatera hur boken var, den jag beställde om barnmat. Underbar bok! inte bara fräscha recept på barnmat, efterrätter och mellanmål, utan även tips.. Såsom "att man inte ska torka barnet runt munnen efter varje tugga - utan att det stimulerar hjärnan att känna lukten av maten som smetas utanför munnen", och att man "kan sitta mittemot barnet vid matning, istället för bredvid, för full kontakt". Bra grejer tycker jag. Är ju med i kommunens kostombudsteam, så efter alla utbildningar jag varit på och föreläsningar, så är detta små tips ingen dålig grej. Även om vi pratar just om äldre och deras kostvanor. Då gäller det att framhäva smaken, och lika i denna bok står det även att man inte ska vara feg med att krydda och smaksätta maten med färska kryddor och spad (ej salt såklart).

Jag ser fram emot att börja med proteinerna.. Tänkte köra igång med kyckling till Majken först, sen fisk.. Börjar nästa vecka tänkte ja :)

Nu ska jag sminka mig, sen plocka lite här hemma medans Majken sover i vagnen.. Sen ska vi till Sandra i Ockelbo, äntligen får man tjattra lite! :)

Inga kommentarer: