måndag 8 november 2010

Nya tag, eller hur ;)

Nattade lillan i vagnen vid niotiden och har sedan dess sprungit runt och plockat.. Kalas vare här idag! Sitter här och dricker lite kaffe, sen blir det att garnera mina amerikanska bullar, cupcake`rna, och sen laga lite mat! Sen skippar jag tårtan och kör Marängswiss med banan och egengjort chokladsås!

Läste min barnbok där det står allt möjligt i, och då står det att man ska börja "göra kväller" med barn i 4-5 månaders åldern.. Alltså inte sitta i soffan och hon somnar i min famn och jag lägger henne i sängen sin sen.. utan att man ska börja vänja dem med att först varva ner, och 30 min ca efter matning så ska man lägga dem för att somna själva i sängen, säga "godnatt" och gå in med 5 min mellanrum, om de inte somnar (klappa på stjärten,smeka pannan mm).. ska testa det! Det stod att efter några omgångar brukar de flesta barn somna.. och efter några kvällar så somnar de inom 5-10 min! Får se då, vill inte att mitt barn somnar grinandes varje kväll, så är det bara, men kan testa :) Stod även i boken att småttingarna börjar drömma en massa på nätterna nu, och att föräldrarna inte ska vara så snabb att ta upp dem och mata dem, det kan störa deras sömnrytm tydligen.. Är kanske därför lillan vaknar vid 00-01 varje natt och gnyr.. De behöver lära sig att somna om själv, aja stod många goda råd i boken. Testa kan man alltid!

Fick rådet av min plastmamma att vagga lillan i vagnen på fm, och det fungerar ju som ett smäck nu! Ett barn utan rutiner, är som att vistas i ett rum utan väggar, kan stämma!!!! och nu menar jag inte små barn... Men bra att börja i tid, och alla tips och råd från andra kan alltid vara bra, men man har lärt sig att ta allt med en nypa salt, man kan inte följa alla tips eller hur???

Inga kommentarer: