torsdag 10 mars 2011

Burkmat/hemmalagad ?

Har kört ganska mycket med burkmat åt Majken när hon var lite mindre, också när vi åker iväg och så vidare, ska inte ljuga, för jag kör med det nu också ibland. Efter förra veckans PLUS program på svt fick jag mig en tankeställare.. Burkmaten innehåller hälften så lite järn, än hemmalagad mat! (Då provade de Semper, Nestle och Hipp). Enligt dietisten som var med i programmet behöver barn 6-12 månader, mer järn än någonsin för dess utveckling och för att orka sin inlärning.
Så nu efter programmet har jag lagat mat som aldrig förr, och jag lagar samma mat som till oss, utan tillsatt salt såklart.. Och Majken älskar det, hon har fått bättre aptit, då hon känner lukten av mat, och vi äter samtidigt. Och kan säga som så, hon sover bättre också!  :)

Det är inte så "jobbigt" som man tror, man lagar ju ändå mat åt sig själv! Och visst, lite mer disk blir det, men vad gör väl det? det tar inte längre tid, i promise..



                                                 Såhär kan min kladdis se ut ibland :)

Inga kommentarer: